maanantai 4. marraskuuta 2013

Matemaattiset aineet opiskelijan silmin


Ylä-asteelta lukioon siirtyessä kaikki aineet tulivat laajemmiksi, joka omassa mielessäni tarkoittaa, että ne tulivat vaikeammiksi. Matematiikka ei kuitenkaan muuttunut muulla tavalla, kuin että laskuihin jysähti paljon lisää A:ta, B:tä ja C:tä ja laskut muuttuivat pidemmiksi. 

Matematiikka ei ole koskaan tuottanut minulle suuria ongelmia, mutta pienet virheet laskuissa, kuten etumerkin muuttuminen tai jokin niinkin yksinkertainen lasku, kuin 4 x 4 voi muuttua jossain kohti laskua kahdeksitoista. Tällaiset huolimattomuusvirheet yleistyvät sitä huimemmin, mitä pidempiä laskuja aletaan laskea.

Olen huomannut, että matikka sujuu parhaiten silloin, kun ymmärtää miksi jokin asia pitää tehdä niin kuin se tehdään, eikä vain laske laskuja ymmärtämättä niitä. Matikan opiskelu ei ole ensimmäisestä luokasta lukion ykköselle perustaltaan muuttunut melkein yhtään; ensin opettaja opettaa uuden asian, ja sitten lasketaan aiheeseen liittyviä tehtäviä. Ymmärrys on kuitenkin kasvanut vuosien varrella. Välillä asioiden ymmärtäminen on hankalaa eikä edes opettaja voi siinä aina auttaa, joten ainut keino on laskea laskuja, kunnes yhtäkkiä päässä välähtää; ”Ahaa, näinhän se meneekin!”.

Fysiikassa korostuu entisestään se, että iso kokonaisuus pitää ymmärtää tai ei pärjää. Itselleni Fysiikka on yksi aineista, johon haluan panostaa ja jonka aion kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa.

Lukioon siirtyminen ja tällainen matemaattisten aineiden lukio-opiskelun avaus on itselläni siis alkanut melko sujuvasti ja ainakin toistaiseksi olen melko optimistinen tulevaisuutta ajatellen, vaikka vanhemmat opiskelijat ovat kertoneet ”kauhutarinoita” siitä miten rankkoja kurssit tulevat olemaan. Toivon kuitenkin lopuksi kaikille onnea lukioon ja kehottaisin sinnittelemään mukana! Älkää luovuttako vaikka tuleekin vastaan asioita, joita ette ymmärrä!

Märt Vesinurm 13D 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti